metoda-pomodoro
 
Prowadzenie bloga, pochłania bardzo dużo wolnego czasu i wymaga sporo pracy. Oczywiście póki robimy to z zaangażowaniem, pasją i cały czas sprawia nam to radość, to jest w porządku. Ja osobiście do blogowania podchodzę bardzo poważnie i wyrobiłam sobie już pewną rutynę pracy. Chciałabym Wam pokazać jak efektywniej pracować z blogiem i tekstami, jak organizować sobie samą pracę i czas, który na nią poświęcamy. Z dzisiejszego posta dowiecie się jak to robić i jak pomaga mi w tym Bullet Journal i metoda Pomodoro wspomagana bardzo przyjemną aplikacją. 
metoda-pomodoro

Metoda Pomodoro i aplikacja Brain Focus

Przy organizacji czasu pracy nad blogiem bardzo przydatna jest metoda Pomodoro. Jest to podział czasu, na krótkie odcinki, które poświęcamy na pracę nad danym zagadnieniem. W przypadku blogowania: nad tekstem lub obróbką zdjęć. Mówiąc w skrócie, potrzebny jest nam czasomierz, który pozwoli nam odmierzać czas. Metoda Pomodoro zakłada 25minut na pracę i 5 minut na przerwę. Po czterech dłuższych sekwencjach, przerwa powinna trwać 25 minut. Ta metoda będzie działać najskuteczniej wtedy, kiedy przygotujemy sobie wcześniej listę zadań do wykonania i skrupulatnie będziemy ją realizować.

Dlaczego metoda Pomodoro jest tak skuteczna?

Przede wszystkim dlatego, że dzięki krótkim odcinkom czasu łatwiej jest się nam skupić. Nic nas nie zdąży rozproszyć, bo mamy świadomość, że czas pracy jest stosunkowo krótki. W związku z tym wzrasta też nasza wydajność. Wizja krótszego czasu przeznaczonego na zadanie, zmusza do bardziej efektywnej pracy. Nie wisi nad nami wizja kilkugodzinnego siedzenia przed komputerem bez przerwy, bo wiemy, że za moment będzie 5 minut na oderwanie się od pracy. Taki podział czasu sprawia, że mamy więcej motywacji do wykonania narzuconych sobie wcześniej zadań. Aplikacja Brain Focus, to po prostu gotowy czasomierz. Automatycznie odlicza nam 25/5/25/5 i pilnuje dłuższej przerwy, po czterech sekwencjach dwudziesto-pięcio minutowych. Korzystam z niej bo jest bardzo wygodna, ale spokojnie możecie użyć stopera zainstalowanego już w Waszym telefonie.

metoda-pomodoro
metoda-pomodoro

Organizacja pracy z blogiem Bullet Journal

W moim Bullet Journal, mam kilka kolekcji, które poświęciłam tylko i wyłącznie blogowi. Już teraz wiem, że w następnym zeszycie będzie to wyglądać nieco inaczej, ale to jest właśnie urok BuJo. Cały czas możemy go zmieniać! Organizacja pracy z blogiem, cały czas się u mnie zmienia i mam mnóstwo pomysłów na to, co chciałabym mieć w moim Bujo. Doszłam jednak do kilku stałych punktów, które zawsze się w nim znajdują i pomagają mi przygotowywać teksty na dany miesiąc. Podstawowe listy, które robię:

Pomysły – czyli spis wszystkich pomysłów na teksty, pokazywałam Wam je kiedyś na InstaStory.
Posty na dany miesiąc – czyli skrótowo spisuję posty, które chciałabym zrealizować w danym miesiącu.
Przygotowanie postów – czyli na jakim etapie jestem z danym postem (tekst, zdjęcia itd.).
Rozpiska na cały miesiąc – czyli zaznaczam w kalendarzu daty publikacji na blogu i SM.

Lista pomysłów, to miejsce gdzie spisuję wszystko to, o czym chciałabym napisać na blogu. To luźne zagadnienia, próbne tytuły tekstów, które chcę zrealizować. Co jakiś czas przeglądam listę i usuwam pozycje, które już mnie nie interesują, są nieaktualne lub odhaczam te zrealizowane. Często mam z boku miejsce na adnotację, jeżeli jakiś pomysł wymaga wyjaśnienia lub uzupełnienia o dodatkowe informacje. Dzięki temu wszystkie moje pomysły mam w jednym miejscu, choć czasem zdarza mi się coś zapisać na telefonie.
Rozpisanie sobie wszystkich postów na dany miesiąc, zdecydowanie ułatwiło mi pracę. Pozwala mi na przygotowanie materiałów, napisanie i zredagowanie tekstu na zapas lub z niewielkim wyprzedzeniem. Jak pisałam Wam w tekście Jak regularnie pisać posty? lubię mieć tekst i zdjęcia przygotowane na zapas. Wiem co w danym miesiącu chcę napisać, w związku z tym całkowicie mogę się na tym skupić. Oczywiście, zawsze zostawiam sobie pole manewru jeżeli pojawi się jakiś genialny pomysł na już, jakaś współpraca lub po prostu nie mam ochoty na to, co wcześniej zaplanowałam. Ta lista to jedynie ramy, które pomagają mi ogarnąć mój blogowy chaos.
Tabela z przygotowaniem postów, to miejsce, które znacznie poprawiło organizację mojego pisania. Dlaczego? Ponieważ ja zawsze zaczynam od zdjęć. Zawsze. Robię je czasem po kilka godzin dziennie, aż uzyskam zadowalający efekt albo fotografuję od razu do kilku tekstów korzystając z dobrego światła. Dzięki tabelce wiem, który post ma już gotowe zdjęcia, który ma tylko tekst (choć taka kolejność rzadko się zdarza). Od razu zaznaczam sobie czy dany post był podlinkowany na FB i Instagramie. Jak pojawi się już na blogu, wpisuję sobie datę jego publikacji. Proste, czytelne i bardzo przydatne.
W widoku całego miesiąca, zaznaczam sobie kolorem dni, w których planuję opublikować posty. To takie pewniaki, które są w 95% niezmienne. Czasem pojawi się dodatkowy dzień, w którym znajdzie się coś na blogu, ale poniedziałek, środa i piątek to dni, w które bankowo będziecie mogli o czymś tutaj poczytać. Każdy dzień okraszony jest również okienkami z Instagramem i Facebokiem, abym miała pewność, że wszędzie coś opublikowałam. Jeżeli zapomnę, to też jestem w stanie to zobaczyć i pilnować się bardziej następnym razem.

metoda-pomodoro
metoda-pomodoro
organizacja-pracy-blog
Od kiedy prowadzę Bullet Journal, jestem dużo bardziej zorganizowana jeżeli chodzi o czas pracy nad blogiem. Wszystko mi się bardziej usystematyzowało (choć mam czasem dni, kiedy wciąż panuje chaos) i mam wrażenie, że przez to jestem bardziej efektywna, mniej czasu przelatuje mi przez palce. Cały czas pracuję nad idealnym układem i kolekcjami, które mogą mi się przydać w blogowaniu, ale jest już znacznie lepiej. Szukam aktualnie inspiracji na kolekcję, która pomogłaby mi ogarnąć publikację treści w Social Mediach.
Połączenie Bullet Journal i metody Pomodoro, znacznie usprawniło mi przygotowanie materiałów na bloga. Ponieważ poświęcam na niego sporo czasu, musiałam go sobie jakoś zorganizować. Jeżeli macie ochotę pokażę Wam z bliska jak wyglądają moje blogowe kolekcje, układ miesięczny i tygodniowy oraz karty, które po prostu poświęciłam na bloga.
Jakie są Wasze sposoby na organizację czasu?